Пандемия таъсирини камайтириш чора-тадбирлари муносабати билан ташқи қарзларнинг ўсиши
Пандемия таъсирини камайтириш чора-тадбирлари муносабати билан ташқи қарзларнинг ўсиши
Сўнгги пайтларда ижтимоий тармоқлар ва оммавий ахборот воситаларида пандемия оқибатларини юмшатишга қаратилган ташқи қарзлар туфайли давлат қарзининг ўсиши тўғрисида турли хил, кўпинча ўзаро қарама-қарши фикрлар пайдо бўла бошлади. Таъкидлаш жоизки, баъзи бир муаллифларнинг ташқи қарзларнинг ўсиши билан боғлиқ хавотирлари янги эмас: бу масалалар ўтган йил давомида, шу жумладан оммавий ахборот воситаларида фаол муҳокама қилинди.
Муҳокамалар натижалари, шунингдек, етакчи экспертларнинг тавсияларини синчковлик билан ўрганиш ўтган йилнинг декабр ойида қабул қилинган “Ўзбекистон Республикасининг 2020 йилги Давлат бюджети тўғрисида” ги қонунда ҳам ўз аксини топди. 2020 йил учун Қонуннинг
16-моддасига мувофиқ, Ўзбекистон Республикаси номидан ёки унинг кафолати билан 4 миллиард доллар миқдорида ташқи қарзларнинг максимал ҳажми жалб қилинади. Ушбу Қонуннинг 17-моддасида давлат мақсадли дастурларини амалга ошириш учун жалб қилинган ва давлат бюджетидан тўланадиган ташқи қарзларни ўзлаштириш чегараси
1,5 миллиард доллар миқдорида тасдиқланган.
Молия вазирлиги маълумотларига кўра, 2020 йил 1 январь ҳолатига Ўзбекистон Республикаси ҳукумати номидан ёки унинг кафолати билан жалб қилинган ташқи қарзлар ҳажми 15,6 миллиард долларни ташкил этади ва ЯИМга нисбатан 27,0 фоизни ташкил этади.
Ушбу маблағларнинг 7,5 миллиард доллари халқаро молия ташкилотларига, 7,1 миллиард доллар - хорижий давлатлар молия институтларига ва 1,0 миллиард доллар - халқаро суверен облигацияларга тўғри келади. Ташқи қарз асосан қуйидаги тармоқларга тўғри келади:
• ёқилғи-энергетика сектори - 4,5 миллиард доллар;
• транспорт ва логистика - 2,1 миллиард доллар;
• қишлоқ хўжалиги саноати - 1,9 миллиард доллар;
• Уй-жой коммунал хўжалиги - 1,8 миллиард доллар;
• кимё саноати - 0,9 миллиард доллар;
• таълим ва соғлиқни сақлаш - 0,6 миллиард доллар;
• банк депозитлари - 0,9 миллиард доллар;
• бошқа ёъналишларда - 2,9 миллиард доллар.
2019 йилда ташқи қарз 5,7 миллиард долларга ёки 57,8 фоизга ўсди. Ушбу маблағнинг 2,5 миллиард доллари Ҳукумат томонидан ва 2,2 миллиард доллари Ҳукумат кафолати остида қарзга олинган. Ўтган йили ташқи ва ички қарзларни ҳисобга олган ҳолда давлат қарзи 17,6 миллиард долларни ташкил этди.
Сўнгги йилларда ташқи қарзларнинг нисбатан тез ўсишига қарамай, бошқа давлатлар кўрсаткичларига нисбатан пастлигича қолмоқда. Хусусан, Fitch Ratings жорий йилнинг апрель ойида эълон қилган ҳисоботида давлат қарзининг ЯИМга нисбатан ҳозирги ҳажми 30,5 фоиз, яъни ривожланаётган мамлакатларига қўйилган “ВВ” медиана даражаси (ЯИМнинг 46 фоизи)дан пастлигича қолмоқда. Шу билан бирга, 2020 йилда 410 фоиз даражасида прогноз қилинган ташқи ликвидлик кўрсаткичи “ВВ” тоифасидаги таққосланадиган эмитентлар орасида энг кучли ҳисобланади.
Айни пайтда тегишли вазирликлар ва идоралар Ўзбекистон Республикаси Президентнинг “Коронавирус пандемияси даврида аҳоли, бюджет, базавий инфратузилма ва тадбиркорлик субъектларини қўллаб-қувватлаш учун ташқи ёрдам маблағларини жалб қилиш чора-тадбирлари тўғрисида” 2020 йил 22 апрелдаги ПҚ–4691-сон қарорида белгилаган вазифаларни амалга ошириш устида ишлар олиб борилмоқда.
Ушбу қарорда халқаро молиявий институтлар билан 3 миллиард доллар ва 150 миллион евро миқдорида узоқ муддатли имтиёзли кредитлар тақдим этилиши бўйича дастлабки келишувларга эришилганлиги айтилган. Шуниси эътиборга моликки, ушбу миқдор умумий ташқи қарзлар бўйича белгиланган ҳажмдан 4 миллиард долларга камдир.
Жалб қилинган ташқи қарзларни қуйидаги мақсадларга йўналтириш режалаштирилган:
1. Соғлиқни сақлаш тизимини мустаҳкамлаш (277,5 миллион доллар);
2. Тадбиркорлик субъектлари ва банк тизимини қўллаб-қувватлаш (700 миллион доллар);
3. Давлат бюджетини ва Молия вазирлиги ҳузуридаги Инқирозга қарши Жамғармани қўллаб-қувватлаш (1,7 миллиард доллар ва 150 миллион евро);
4. Коммунал хизматларнинг узлуксиз ишлашини таъминлаш ва энергетика корхоналари (300 миллион доллар).
Ўз-ўзидан кўриниб турибдики, ташқи қарзларни жалб қилиш масаласи коронавирус пандемиясининг оқибатларини бартараф этиш бўйича кўрилаётган чоралар шароитида қайта ўрганиб чиқилиши керак.
Карантин чекловлари натижасида ҳудудларда 196 мингта корхонада ишлаб чиқариш ва хизмат кўрсатиш ҳажми сезиларли даражада камайди. Шунга кўра, солиқ тушумлари бир қатор вилоятларда 30-40 фоизга, айрим вилоятлар ва шаҳарларда эса 50 фоиздан кўпроққа камайди. Ташқи савдо амалга оширувчи корхоналарда 3,6 трлн. сўм, транспорт ва логистика соҳасида 650 миллиард сўм, умумий овқатланиш соҳасида 180 миллиард сўм, меҳмонхона бизнесида 90 миллиард сўм миқдоридаги кредитларни қайтармаслик хавфи юзага келди.
Пандемия тарқалиши билан боғлиқ муаммоларга жавобан, 19 март куни Ўзбекистон Республикаси Президенти томонидан “Коронавирус пандемияси ва глобал инқироз ҳолатларининг иқтисодиёт тармоқларига салбий таъсирини юмшатиш бўйича биринчи навбатдаги чора-тадбирлар тўғрисида”ги ПФ–5969-сон Фармони имзолади. Қарорга мувофиқ, Молия вазирлиги ҳузурида 10 трлн сўм миқдоридаги Инқирозга қарши курашиш жамғармаси ташкил этилди. Жамғарманинг асосий молиялаштириш соҳалари қуйидагилар этиб белгиланди:
• коронавирус инфекциясининг тарқалишига қарши курашиш бўйича қуйидаги тадбирларни молиялаштириш;
• тадбиркорлик ва аҳоли бандлигини қўллаб-қувватлаш;
• аҳолини ижтимоий қўллаб-қувватлашни кенгайтириш;
• иқтисодиёт тармоқларининг барқарор фаолият юритишини таъминлаш.
Пандемия тарқалишининг аломатлари аниқланган икки ой давр мобайнида, унинг аҳоли фаровонлигига ва иқтисодиёт тармоқларига салбий таъсирини юмшатиш бўйича улкан амалий ишлар қилинди.
Давлат харажатлари ҳажмига қўшимча равишда жорий йилнинг 28 апрелида Бухоро вилояти Олот ва Қоракўл туманларида бўлган табиий офат жиддий таъсир кўрсатди. Шунингдек, 1 май куни Сирдарё вилоятидаги Сардоба сув омборининг бузилиши натижасида жиддий талафот кўрилди. Бухоро вилоятида табиий офат 38,0 мингдан ортиқ уйларга, шунингдек 847 ижтимоий объектлар ва экинларга зарар етди. Сирдарё вилоятидан Сардоба, Оқолтин ва Мирзаобод туманларининг 24 та маҳалласида истиқомат қилувчи қарийб 90,0 минг киши хавфсиз ҳудудларга эвакуация қилинди. Иккала ҳудудда ҳам қишлоқ хўжалиги, ишлаб чиқариш, хизмат кўрсатиш ва инфратузилишга жиддий зарар етказилди.
Юқорида таъкидлаб ўтилган Fitch Ratings агентлиги ҳисоботида ташқи қарзни тўлаш билан боғлиқ валюта хатарлари мавжуд. Шу билан бирга, 2023 йилда инфляцияни босқичма-босқич 5 фоизгача пасайтириш мақсадида Марказий банк томонидан жорий йилда бошланган инфляцион таргетлаш чора-тадбирларни ўз вақтида қўллаш инфляцияни мақбул даражага тушириш имконини беради. Юзага келган салбий оқибатларни бартараф этишда асосий эътибор макроиқтисодий барқарорликни таъминлаш, йирик саноат корхоналари, тадбиркорлик субъектлари ва аҳоли бандлигини қўллаб-қувватлаш бўйича кўрилаётган чораларга қаратилмоқда.
О росте внешнего долга в связи с мерами по смягчению воздействия пандемии
В последнее время в социальных медиа стали всё чаще появляться различные, часто взаимно противоположные мнения, относительно роста государственного долга в связи с внешними заимствованиями, направляемыми на смягчение последствий пандемии. Нужно отметить, что высказываемые некоторыми авторами опасения относительно роста внешнего долга не новы: эти вопросы активно обсуждались, в том числе и в средствах массовой информации, на протяжении всего прошлого года.
Результаты обсуждений, а также тщательного рассмотрения рекомендаций ведущих экспертов нашли своё отражение и в принятом в декабре прошлого года Законе «О Государственном бюджете Республики Узбекистан на 2020 год». В соответствии со статьёй 16 Закона на 2020 год установлен предельный общий объем внешнего заимствования привлекаемого от имени или под гарантию Республики Узбекистан в размере 4 млрд. долларов США. Статьёй 17 того же Закона утверждён предельный объем освоения привлекаемых внешних заимствований для реализации государственных целевых программ и погашаемых за счет средств Государственного бюджета в размере 1,5 млрд. долларов США.
Согласно информации Министерства финансов, объем внешнего долга, привлечённого от имени Правительства Республики Узбекистан или под его гарантию, по состоянию на 1 января 2020 г. оценивается 15,6 млрд. долларов США и составляет 27,0 процентов от ВВП.
Из этой суммы 7,5 млрд. долларов приходится на международные финансовые организации, 7,1 млрд. долларов на финансовые организации иностранных государств и 1,0 млрд. долларов на международные суверенные облигации. Внешний долг в основном приходится на нижеследующие отрасли:
топливно-энергетический сектор – 4,5 млрд. долларов США;
транспортная отрасль и логистика – 2,1 млрд. США;
отрасли сельского хозяйства – 1,9 млрд. сум;
жилищно-коммунальное хозяйство – 1,8 млрд. долларов США;
химическая промышленность – 0,9 млрд. долларов США;
сфера образования и здравоохранения – 0,6 млрд. долларов США;
банковские депозиты – 0,9 млрд. долларов США;
другие сферы - 2,9 долларов США.
В 2019 г. внешний долг вырос на 5,7 млрд. долларов, или на 57,8 процентов. Из этой суммы 2,5 млрд. долларов были заимствованы Правительством и 2,2 млрд. долларов под гарантии Правительства. Общий государственный долг, включающий внешний и внутренний, по итогам прошлого года составил 17,6 млрд. долларов.
Несмотря на относительно быстрый рост внешнего долга, наблюдаемый в последние годы, он остаётся низким в сравнении
с показателями других стран. Так, Fitch Ratings в своём отчёте, опубликованном в апреле сего года, отмечает, что государственный долг 30,5 процентов остается ниже текущей медианы для «BB» (46 процентов от ВВП). Вместе с тем, показатель внешней ликвидности, прогнозируемый на уровне 410 процентов в 2020 г., и является одним из самых сильных среди сопоставимых эмитентов, входящих в категорию «BB».
В настоящее время, соответствующими министерствами
и ведомствами ведётся работа по исполнению Постановления Президента от 22 апреля 2020 г. №ПП-4691 «О мерах по привлечению средств внешнего содействия для поддержки населения, бюджета, базовой инфраструктуры и субъектов предпринимательства в период коронавирусной инфекции».
В настоящем Постановлении отмечается, что достигнуты предварительные договорённости с международными финансовыми институтами о предоставлении льготных долгосрочных кредитов на сумму 3 млрд. долларов и 150 млн. евро. Примечательно, что настоящая сумма ниже установленного бюджетом предельного общего объема внешнего заимствования в размере 4 млрд. долларов.
Привлекаемые внешние заимствования намечено направить на следующие цели:
1. Укрепление системы здравоохранения (277,5 млн. долларов);
2. Поддержка предпринимательства и банковской системы (700 млн. долларов);
3. Поддержка государственного бюджета и Антикризисного фонда при Министерстве финансов (1,7 млрд. долларов и 150 млн. евро);
4. Обеспечение ритмичного функционирования коммунальных
и энергетических предприятий (300 млн. долларов).
Очевидно то, что вопросы привлечения внешних заимствований нужно рассматривать в контексте сложившейся текущей ситуации
и предпринимаемых мер по преодолению последствий пандемии коронавируса. Известно, что в стране в результате карантинных ограничений на перемещение людей, значительно сократились объемы производства и оказания услуг на 196 тысячах предприятий. Соответственно, снизились на 30-40 процентов налоговые поступления в ряде областей, а в некоторых районах и городах – более чем на 50 процентов. Возникли риски невозврата кредитов на сумму 3,6 трлн. сум предприятиями внешней торговли, 650 млрд. сум в транспортно-логистической сфере, 180 млрд. сум в сфере общественного питания, 90 млрд. сум в гостиничном бизнесе.
В ответ на вызовы, связанные с распространением пандемии,
19 марта Президентом был подписан указ «О первоочередных мерах по смягчению негативного воздействия на отрасли экономики пандемии коронавируса и глобальных кризисных явлений». В соответствии с Указом был создан Антикризисный фонд в объеме 10 трлн. сум, основными направлениями использования которого стали:
финансирование мероприятий по борьбе с распространением коронавирусной инфекции;
поддержка предпринимательства и занятости населения;
расширение социальной поддержки населения;
обеспечение устойчивого функционирования отраслей экономики.
За почти двухмесячный период с обнаружения признаков распространения пандемии была проделана огромная практическая работа по смягчению её воздействия на благосостояние населения
и экономику по каждому из этих направлений.
На объём государственных расходов существенно повлияли стихийное бедствие, происшедшее в ночь на 28 апреля, основной удар которого пришелся на Алатский и Каракульский районы
в Бухарской области, а также прорыв воды на Сардобинском водохранилище в Сырдарьинской области 1 мая. В Бухарской области стихия повредила более 38,0 тысяч домов, а также 847 социальных объектов и посевов по всей области. В Сырдарьинской области были эвакуированы в безопасные районы около 90,0 тысяч человек из
24 махаллей Сардобинского, Акалтынского и Мирзаабадского районов. В обеих областях был нанесён значительный ущерб сельскому хозяйству, производству, сфере услуг и инфраструктуре.
В упомянутом выше отчёте Fitch Ratings указывается на наличие валютных рисков, связанных с обслуживанием внешнего долга. Вместе с тем, своевременный переход к инфляционному таргетированию, начатый Центральным банком с этого года с целью постепенного снижения уровня инфляции до 5 процентов в 2023 г., позволяет снизить этот риск до приемлемого уровня. Ожидается, что риск в значительной мере будет также компенсирован за счёт уже предпринятых мер по государственной поддержке предприятий производственных отраслей, поддержке предпринимательства и занятости, а также макроэкономической стабилизации.